تبلیغات
شناخت عارفان - 12سوال شما و پاسخ های حاج آقا

12سوال شما و پاسخ های حاج آقا

تاریخ:پنجشنبه 1 دی 1390-12:17 ق.ظ

                                                          

                حاج شیخ منصور (عبد الرحیم ) جرجانی شاهرودی  

استاد حاج شیخ منصور عبد الرحیم جرجانی شاهرودی

سؤالات شما از استاد جرجانی و پاسخ‌های ایشان

بسم‌الله الرحمن الرحیم

سؤال اول : در چه مواردی خواندن 19 مرتبه بسم الله الرحمن الرحیم مفید است؟

جواب: چون تعداد زبانیه‌های جهنم و وعیدهای الهی 19 تا است، لذا 19 مرتبه بسم الله الرحمن الرحیم برای دفع بلاها، مصیبت‌ها و گرفتاری‌ها به همراه سایر شرایط از قبیل ایمان، اعتقاد و ... دیگر شرایط دعا مفید است.

سؤال دوم : آیا نماز غفیله برای برآورده شدن حوایج مفید است؟

جواب: چون نماز غفیله در روایات سند خیلی معتبری ندارد، فقهای ما هم اگر ذکر فرموده‌اند از باب تسامح در ادله سنن می‌باشد.

سؤال سوم : آیا اجازه می‌دهید این دستور العمل‌هایی که جناب عالی بیان می‌فرمایید در سایت جهت استفاده همگان منتشر گردد؟

جواب: آنچه از مفاتیح ‌الجنان مرحوم حاج شیخ عباس قمی قدس سره نقل می‌شود با بیان مقدماتش که بین 22 تا 27 شرط می‌باشد اشکالی ندارد. در ضمن هر چه ما می‌گوییم یا مستند است به قول ائمه علیهم ‌السلام و یا مستند است به عموماتی که از آنها جزئیات را استخراج می‌کنیم. همان گونه که امام خمینی قدس سره ‌فرموده‌اند : عرفان ما، عرفان مفاتیح است. ما نیز همان را می‌گوییم.

سؤال چهارم : آیا این دعای منقول در مفاتیح« در تَعْقیب نماز عشاء منقول از مُتَّهَجِّدْ: اَللّهُمَّ اِنَّهُ لَیْسَ لى‏ عِلْمٌ بِمَوْضِعِ رِزْقى‏، وَ اِنَّما اَطْلُبُهُ بِخَطَراتٍ تَخْطُرُ عَلى‏ قَلْبى‏ ... الخ که به قول مرحوم حاج شیخ عباس قمی رحمة الله علیه مؤلف محترم مفاتیح، این‏‌دعا از ادعیه‏ طلب رزق است، در طلب رزق مورد تأیید حضرت عالی است؟

جواب: بله، همان طور که عرض شد عرفان ما عرفان مفاتیح است.

سؤال پنجم : تلاوت سوره ص در شب جمعه چه ثوابی دارد؟

جواب: چنانچه در کتاب شریف مفاتیح ‌الجنان آمده است: به سند معتبر از حضرت باقر علیه ‌السلام منقول است كه هر كه سوره ص را در شب جمعه بخواند از خیر دنیا و عُقْبى‏ آن‌قدر به او عطا كنند كه جز به پیغمبر مرسل یا فرشته مقرّبى نداده باشند و داخل بهشت گردانند او را با هر كه خواهد از اهل خانه او حتى خادمى كه او را خدمت كرده است اگر چه داخل عیال او نباشد و در حدّ شفاعت كردن او نباشد،

سؤال ششم : راه رسیدن به حوایج یا برآورده شدن حاجات چیست؟  

جواب: راهش رعایت همه آداب و شروط دعا و درخواست حوایج است که حدود 8 مورد است.

سؤال هفتم : منظور از نذر زیارت جامعه چیست؟ آیا برای رفع مشکلات می‌توان از آن استفاده نمود؟   

جواب: بله، کاملاً. زیارت جامعه کبیره، صغیره و امین الله از همه اینها می‌توان به عنوان نذر استفاده کرد و در حل مشکلات از آنها استفاده کرد. به دلیل آیه شریفه: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسیلَةَ. « سوره مائده(5)آیه 35»: اى كسانى كه ایمان آورده‌اید ! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید؛ و وسیله‌اى براى تقرب به او بجویید؛ که از عموم این آیه مسأله توسل دانسته می‌شود و هم چنین پیامبر اکرم صلّی ‌‌الله‌ علیه ‌و آله‌ و سلّم در تفسیر این‌ آیه فرموده‌اند: تقربوا إلیه بالإمامِِ. «تفسیر نورالثقلین –ج1- ص627».

سؤال هشتم : با چه ذکری می‌توان با امام زمان عجل الله فرجه انس پیدا کرد و به ایشان نزدیک شد؟

جواب: 1- همان طور که خود امام زمان عجل الله فرجه فرموده‌ اند: هر گاه خواستید توجه كنید به وسیله ما به سوى خداوند تبارك و تعالى و به سوى ما پس زیارت آل یس را بگویید چنانكه خداى تعالى‏ فرموده است. 2- دعای دیگر دعای خود حضرت مهدى صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ است که این گونه شروع می‌شود: اَللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفیقَ الطَّاعَةِ، وَ بُعْدَ الْمَعْصِیَةِ....3- صلواتی که از وجود مقدس امام عصر صلوات الله علیه نقل شده و مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح فرموده: بلى شایسته است در این جا ذكر كنیم صلوات منسوبه به ابوالحسن ضَرَّاب اصفهانى را كه شیخ و سید در اعمال عصر روز جمعه آن‌ را ذكر نموده‏اند و سیّد فرموده كه این صلوات مَرْوِىّ از مولاى ما حضرت مهدىّ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ است و اگر ترك كردى تعقیب عصر روز جمعه را به جهت عذرى پس ترك مكن این صلوات را هرگز؛ به جهت امرى كه مُطَّلِع كرده ما را خداوند جَلَّ جَلالُه به آن. پس سند آن را با نسخه صلوات نقل كرده، لكن شیخ در مصباح فرموده كه این صلوات مروىّ از حضرت صاحب الزّمان ‏علیه ‌السلام است كه بیرون آمده به سوى ابو الحسن ضَرَّاب اصفهانى به مكّه و ما سند آن را ذكر نكردیم به جهت اختصار . که ابتدای نسخه آن این است : اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ سَیِّدِ الْمُرْسَلینَ، وَ خاتَمِ النَّبِیّینَ، وَ حُجَّةِ رَبِ‏ الْعالَمینَ ... الخ 4- خواندن کتاب مکیال المکارم که به امر خود امام زمان علیه ‌السلام نگاشته شد و عمل کردن به دستورات آن و در این کتاب شریف حدود 83 و در کتاب دیگر 98 و سیله برای تقرب به آن حضرت بیان شده است که اگر کسی به همه این ها عمل کند دیگر گناه نخواهد کرد.

سؤال نهم : برای پیدا کردن شغل مناسب چه توسل یا راهی را پیشنهاد می‌کنید؟

جواب: 1- تلاوت سوره مبارکه یس، بعد از نماز مغرب و عشاء یا قبل از غروب آفتاب و یا صبح‌ ها که در روایات سی خاصیت برای آن ذکر شده و 8 صفحه در بحار راجع به آن صحبت شده و آیت ‌الله العظمی وحید خراسانی به خواندن این سوره تأکید می‌فرمایند . 2 - تلاوت 100 آیه از قرآن . 3- گفتن هفت مرتبه یا الله به نقل از تفسیر مجمع ‌البیان شیخ طبرسی .

سؤال دهم : آیا این سخن درست است که علامه شیخ محمد تقی بهلول فرموده : بعد از هر نماز واجب ، برای رفع مشکلات هر قدر توانستید ذکر « اللهم أغننی بحلالک عن حرامک و بطاعتک عن معصیتک و بفضلک عمن سواک » را بگویید و مرحوم آیت‌الله سید عبد الکریم کشمیری از مرحوم آیت الله سید علی آقا قاضی درخواست کیمیا نمود و ایشان فرمود: این ذکر را بگو که کیمیا است؟

جواب: این حرف مستند است « ملكوتی خاك‌ نشین ، سیری در زندگانی حاج شیخ محمد تقی بهلول- نوشته سیّد عباس موسوی مطلق ». ظاهراً این ذکر را یکی از علما (یا شیخ حسن علی نخودکی یا پدر آیت ‌الله شبیری زنجانی) به امام راحل نسبت می‌دهد و قبل از آن می‎ پرسد که اگر بگویم عمل می‌کنی؟ امام می‌گوید: باید فکر کنم، تا ببینم آیا می‌توانم عمل کنم یا نه ؟  بعد این ذکر را به امام می‌دهد.

سؤال یازدهم : برای ادای دین چه راهی را پیشنهاد می ‌فرمایید ؟

جواب: 1- تلاوت سوره مبارکه مزمل در شب ‌ها .  2- روزی 100 مرتبه ذکر لا اله الا الله الملک الحق المبین را بگویید ، تا نتیجه بگیرید .

سؤال دوازدهم : آیا صرف انجام این اعمال شرط تحقق این اثرات است ؟ به عبارتی انجام این کارها شرط کافی برای دریافت این آثار است ؟ اگر جواب شما آری است ، این جانب به بسیاری از این وعده‌ها با اعتقاد کامل عمل کرده و هیچ اثری ندیده ‌ام . و اگر پاسخ  شما خیر است سؤالات زیر مطرح است :
پس لفظ تضمین در این روایات به چه منظور آمده است؟ مگر دیگر روایات که در آن ها وعده و وعیدهایی داده شده و تضمین نشده است نعوذ بالله خلاف واقع بوده است یا قطعیتی در آن ها نبوده است؟ ( البته به بسیاری از آن ها نیز با اعتقاد کامل عمل شد ولی جوابی دریافت نشد ) اگر می گوئید مشکل از فاعل عمل است که مثلاً به علت گناهان خود را از دریافت اثر محروم نموده یا از استجابت دعا محروم شده است، عرض می‌کنم اگر شخص معمولی در حد خود مراقبه داشته باشد و از گناه دوری نماید باز هم گناهانی را انجام می‌دهد که او را از استجابت دعا و دریافت اثرات اعمال انجام داده شده محروم می‌کند پس  چرا اصلاً توفیق عمل به دستورات به این شخص داده می‌شود ؟ و چرا اصلاً در این روایات لفظ «هر کس» آمده است ؟ پس با این فرض‌ها به روایات ائمه فقط باید اولیای الهی توجه کنند و نیز فقط آن ها باید دعا کنند ؛ چرا که این روایات مشکلی از شخص دیگری حل نمی‌کند و مگر غیر از این است ائمه برای تمام امت هادی و دستورات آن ها برای همه عامه مردم راه گشا است ؟ این تناقض چگونه حل می‌شود ؟ و نیز دیگر با چه اطمینانی به فرامین ائمه علیهم السلام عمل کنیم ؟ چون به هر حال هم در نفس ما به دلیل گناهان گذشته آلودگی‌هایی است و هم عمل ما دچار نقایصی می‌باشد.

در جواب شبهات بالا (مخصوصاً در مورد دعا) بعضی این‌گونه پاسخ می‌دهند که دعا اصلاً برای ارتباط با خدا است همین توجه و گفتگو با خدا است که موضوعیت دارد و یا در مورد اعمال می‌گویند خود عمل و خود عبادت موضوعیت دارد.

دنباله سؤال دوازدهم : آیا نعوذ بالله ائمه (ع)برای این که فردی به سعادت برسد یا عمل صالحی انجام دهد وعده خلاف واقع داده‌اند ؟
در پایان ضمن عذر خواهی به دلیل طولانی شدن سؤالات از شما استاد عزیز که از اولیای الهی هستید  می‌خواهم  که ضمن پاسخ به شبهات بالا ، راه کار ارائه نمایید و دستوری ارائه دهید که من با عمل به آن  در مدت معین به خواسته خود که گرفتن حاجتم است به طور قطعی و بدون اما و اگر برسم (سختی عمل و مدت زمان آن هر چه باشد و هر گونه باشد مهم نیست . ) و اگر در من نمی‌بینید خودتان از خدا حاجتم را بگیرید و اگر نه از کسی بخواهید که او برایم بگیرد . در ضمن این‌جانب همان‌ طور که عرض شد به بسیاری از اعمال  و ادعیه با اعتقاد کامل و با مراقبه ( در حد خودم ) عمل نموده‌ام و در طی چند سال گذشته در اکثر قریب به اتفاق مسائل زندگی اعم از کار ، تحصیل ، ازدواج ، که دست به دعا برداشته و به ائمه بارها و بارها متوسل شده ‌ام ، نه تنها بهبودی در اوضاع حاصل نشده است بلکه آن کار ها و آن مشکلات از حد معمولی خود هم فراتر رفته و اصلاً کار ها به هم گره خورده است . ( لازم به ذکر است در انجام کار ها در حد خودم تلاش و مشورت نموده ‌ام و از اسباب ظاهری غافل نبوده ام . )

جواب:
1-    اولاً تمام این وعده‌های مطلق و عام با روایات دیگری مشروط و مقید می‌شود که فرموده‌اند : « ما من عام الا و قد خص » یعنی : هیچ عامی نیست ، مگر آن که تخصیص خورده است .
2-    یک مساله دیگر این که صرف انجام کاری با اعتقاد کامل ، مهم و مجزی نیست ، بلکه با آداب و شرایط کامل هم باید باشد . مثلاً اجابت دعا 22 الی 27 شرط دیگر هم دارد .
3-    نکته دیگر این که مگر هرچه ما خواستیم باید اجابت شود یا این که آن چه مصلحت و حکمت باشد خداوند باید انجام بدهد؟
4-    ضمانت به معنی اجابت همیشگی خواسته نیست . بلکه دعا رد نمی‌شود و در صورت حکمت و مصلحت به هدف می‌رسید در صورت عدم آن حکمت و مصلحت ، یا دعای شما کفاره گناهان می‌شود که خود یک نوع اجابت است و یا ذخیره قیامت می‌شود که در روایات دیگری دارد که فردای قیامت وقتی بنده به دعاهایی که کرد و به مقصد دنیوی خود نرسید جزای آن در قیامت آن‌قدر بسیار است که آرزو می‌کند کاش هیچ‌کدام از دعا های من مستجاب نمی‌شد .
5-    اما گاهی از نظر خودمان دعا کردن ما کامل و تمام بوده ولی آیا به کارشناس دینی مراجعه شد ؟ آیا واقعاً مظلمه‌ای به گردن شما نبوده؟ آیا آن کارهایی که مانع اجابت دعا بود شناسایی شد و ترک شد و آیا با دعا کردن کار تمام است و ما نباید دنبال کار و تلاش برویم و آیا مثلاً دعا برای مریض، مانع مراجعه به دکتر و دارو است و می‌توان آن را نفی کرد؟ ابداً چنین نیست .
6-    اما این که می‌گویید ما به چه اطمینان به ائمه به وعده‌های آن ها عمل کنیم ، این حرف ، خودش نشان دهنده عدم ایمان کامل به اولیای خدا است و به قول آیت‌الله بهجت : ما گاهی یقین خود را کالیقین (مانند یقین) کردیم ، بعد چه توقع دیگری داریم ؟ آری ، یقین ما ممکن است مانند و مشابه یقین باشد نه خود آن .
7-    و در پایان خداوند فرموده: عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ . «سوره بقره (2) - آیه 216»: چه بسا چیزى را خوش نداشته باشید ، حال آن كه خیر شما در آن است ؛ و یا چیزى را دوست داشته باشید، حال آن كه شرّ شما در آن است . این آیه را فراموش نکنیم . خلاصه به این روایات باید با دید اجتهادی مجتهدان و فقیهان نگاه کنیم نه نگاه عامیانه .
8-    تمام داروهای امراض که بیان شد جهت درمان تمام ، مشروط است به بخور ها و نخور ها و باید طبق دستور نسخه پیچ استفاده شود و الا نه تنها درد درمان نمی‌شود ، بلکه بدتر هم می‌شود . دعاها هم که کمتر از دستور پزشک و دارو ها نیست . در پایان بنده قول دعا در حق شما را می‌دهم ، ولی قول اجابت را نمی‌دهم ، ولی امیدوار هستم جهت استجابت دعاهای تمام مؤمنین . و السلام . موفق باشید . کوچک شما جرجانی

 

نقل از : پایگاه اطلاع رسانی استاد جرجانی

 

مشهد مقدس - ارض اقدس امام هشتم 

 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
What causes painful Achilles tendon?
دوشنبه 27 شهریور 1396 03:46 ق.ظ
I know this web page provides quality depending articles and extra stuff,
is there any other web page which gives such
stuff in quality?
city-game.mihanblog.com
شنبه 10 تیر 1396 09:11 ق.ظ
Hello, I desire to subscribe for this website to get hottest updates, thus
where can i do it please assist.
at home std test kit
یکشنبه 4 تیر 1396 11:13 ب.ظ
چلیپا از خود نوشتن در حالی که صدایی مناسب در آغاز آیا واقعا حل
و فصل بسیار خوب با من پس از برخی از زمان.

جایی درون جملات شما موفق به من مؤمن متاسفانه تنها برای
بسیار در حالی که کوتاه. من با این حال مشکل خود را با فراز در مفروضات و یک خواهد را خوب به پر کسانی
که شکاف. در این رویداد شما در واقع که می
توانید انجام من را قطعا تا پایان تحت تاثیر قرار
داد.
Adele
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 07:36 ق.ظ
Hi every one, here every one is sharing such know-how, therefore it's pleasant to read this webpage, and I used to go to see this website all
the time.
hurriedallure7227.yolasite.com
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 01:10 ق.ظ
I am sure this paragraph has touched all the internet visitors, its really really fastidious piece of writing on building up new
web site.
مهدی
یکشنبه 14 اسفند 1390 05:29 ب.ظ
برادرم در آخر الزمان دعا ها مستجاب نمی شود . علت مستجاب نشدن بسیاری از دعا ها همین مطلب است . باید ما بخود بیائیم ؛ بخود آمدنی که نظیر آن فقط در آخر الزمان با آن ستم هائی که خواهیم دید میسر است .
پاسخ سید اکبر دخانچی : سلام بر شما آقا مهدی عزیز - بنا بر فرموده امام علی عله السلام :
اگر سختی ها و یا به فرموده شما : ستم ها یی که می بینیم به بهشت ختم شود ، این ها خوب بوده است و اگر همه راحتی ها و خوش حالی ها را در دنیا داشته باشیم ، اما به جهنم ختم شود ، همه آن ها بد و شوم بوده است . پس:
هرکه در این بزم مقرب تر است -
جام بلاش بیشترش می دهند .
یا ما خود باید ریاضت و چهله نشینی را انتخاب کنیم یا او که مهربان و حکیم است به ما سختی دهد .تا رشد کنیم .
و سلام بر صالحین و عارفین و سالکین راه خدا .
میثم
سه شنبه 6 دی 1390 08:52 ب.ظ
سلام شرایط 22 تا 27 گانه اجابت دعا را بگویید؟
پاسخ سید اکبر دخانچی : سلام بر شما آقا میثم عزیز - شرایط اجابت دعا از جمله در کتاب : معراج السعاده نوشته حاج ملا احمد نراقی که به زبان فارسی است ، آمده است . در کتاب جامع السعادات نوشته حاج ملا مهدی نراقی که به زبان عربی است ، هم امده است . این کتاب به فارسی ترجمه شده است . به نام : اخلاق اسلامی . و السلام علی العارفین و السالکین .
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo